Sterk Gezond
Image default
Zintuigen

Als test neemt SEAT twee EffiBOT’s in gebruik

In de Romeinse mythologie is Diana de godin van de jacht, patrones van de natuur en de maan. Deze beschermheilige, altijd afgebeeld met pijl en boog, waakte over de bossen en al het leven dat er werd geboren. Vanaf vandaag wijzen haar pijlen ook de weg naar de mobiliteit van de toekomst. Een pilotproject voor een zelfstandig rijdende auto, ontwikkeld door SEAT in samenwerking met het Automotive Technology Center van Galicië, draagt inmiddels haar naam. 

Auto als chauffeur

Bij het DIANA-prototype geeft de bestuurder de controle over aan de auto, die vervolgens als chauffeur fungeert. Toch kan het prototype – indien nodig – de controle ook teruggeven aan de bestuurder, die daarom alert moet blijven voor het geval hij de besturing weer over moet nemen. 

DIANA heeft drie functies: 

  • Autonomous Chauffeur: neemt de controle over in situaties met lage snelheden om start- en stopmanoeuvres uit te voeren 
  • Automated Valet Parking: parkeert de auto zonder hulp van de bestuurder
  • Summoning: de auto haalt zijn eigenaar op van een specifieke locatie en brengt hem naar een gewenste bestemming. De auto is getest op het terrein van SEAT nabij Barcelona en recent ook op een afgesloten, gecontroleerde route door de stad. Via een app kan de bestuurder de auto oproepen. Die start automatisch en benut de juiste rijstrook dankzij een HD-kaartlocatiesysteem waarmee de auto tot op de centimeter nauwkeurige weet waar hij zich bevindt. Wanneer DIANA stopt om de gebruiker in te laten stappen, worden de portieren automatisch ontgrendeld en geven de alarmlichten aan dat de auto stilstaat. Zodra de gebruiker is ingestapt, geeft de auto een startsignaal en rijdt weg. Bij een obstakel op de weg, zoals een voetganger, detecteert de auto dit tijdig en remt hij zelfstandig af. Zodra de gebruiker op de gekozen bestemming is uitgestapt, zoekt DIANA zelf een vrije parkeerplek en parkeert zichzelf automatisch in.

Op weg naar de toekomst

Op de schaal van Advanced Driving Assistance Systems (ADAS), die loopt van 0 tot en met 5, heeft DIANA inmiddels autonomieniveau 3 bereikt. Voor SEAT is het belangrijk om deze technologie te blijven ontwikkelen en te testen, om ervoor te zorgen dat het systeem honderd procent veilig is. Naarmate het autonomieniveau toeneemt, helpen de systemen het aantal ongevallen terug te brengen en files te verminderen. In de toekomst kan een auto met een grotere autonomie nieuwe, intelligente mobiliteitsdiensten aanbieden en congestie in grote steden en gebieden met gecompliceerde mobiliteit elimineren.

SEAT blijft innoveren in de fabriek in Barcelona. Het merk heeft twee EffiBOT’s in gebruik genomen die worden ingezet in het productieproces. Deze zelfrijdende robots nemen de werknemers zwaar werk uit handen, bijvoorbeeld bij het transport van onderdelen.

Met een laadvermogen van 250 tot 500 kilo ontneemt de EffiBOT werknemers een zware last bij het verplaatsen van componenten die bij de assemblage van een auto nodig zijn. De EffiBOT werkt geheel autonoom, zonder afstandsbediening. Nadat de bestemming op het touchscreen is ingevoerd, blijft de robot de werknemer door de fabriek volgen.

Als test neemt SEAT twee EffiBOT’s in gebruik, met de optie om in de toekomst meer exemplaren in te zetten. In tegenstelling tot automatische geleidevoertuigen (AGV-robots), die een vaste route volgen, ‘lezen’ autonoom bewegende robots (AMR) zoals de EffiBOT hun omgeving. Ze berekenen de optimale route vanaf hun vertrekpunt in de fabriek naar de bestemming, en kunnen hiervan afwijken als personen of obstakels de weg belemmeren.

Populaire Seat Modellen

Ibiza

De Ibiza is het model waarmee Seat groot is geworden. In 1984 kwam de legendarische Seat Ibiza op de markt. Nu 5 generaties later is de Ibiza nog een van de pijlers van Seat. De Ibiza is goed voor zo’n veertig procent van de verkopen van Seat en is de bestverkochte SEAT aller tijden. Ook Seat Ibiza Private Lease is al jaren populair.

De nieuwe Ibiza valt direct op door zijn frisse en moderne looks, en een revolutionair nieuw, digitaal interieur. Bovendien zijn de connectiviteitsmogelijkheden nog verder uitgebreid, is de Ibiza veiliger dan ooit en maakt de nieuwe Reference-uitvoering hem nog bereikbaarder. Uiterlijk beschikt de Ibiza Reference standaard over krachtige en energiezuinige LED-verlichting inclusief LED-dagrijverlichting. Ook de ‘handgeschreven’ typeaanduiding op de achterzijde – een accent dat alle nieuwe Ibiza’s meekrijgen – valt direct op. Bumpers en elektrisch verstelbare buitenspiegels in carrosseriekleur zijn eveneens inbegrepen.

Hoogkwalitatief interieur

In het compleet nieuwe interieur van de Ibiza Reference staat een groot infotainmentdisplay letterlijk centraal. Het kleuren-touchscreen – onderdeel van het DAB+ radio- en mediasysteem – heeft een diameter van 8,25 inch. Door de relatief hoge plaatsing lijkt het scherm te zweven en ligt het perfect in het blikveld van de bestuurder. Het dashboard van de Ibiza Reference is uitgevoerd in een kwalitatief hoogwaardig zacht materiaal. 

Ook op andere gebieden is de Ibiza Reference af-fabriek al zeer compleet uitgerust. Opvallende features voor een auto in deze prijsklasse zijn bijvoorbeeld cruise control, elektrische ramen vóór, een multifunctioneel met leder bekleed stuurwiel, twee USB C-poorten, rijstrookbehoudassistent (Lane Assist) en Front Assist inclusief emergency braking system.

De voordelen van SEAT CONNECT

Vanzelfsprekend is de Ibiza Reference volledig connected. Dankzij SEAT CONNECT met ingebouwde eSIM is een scala aan online diensten beschikbaar die vanuit de auto of via de app bediend kunnen worden. Zo kan de Ibiza dankzij eCall automatisch een noodoproep uitsturen na een ongeval. Met de SEAT CONNECT app zijn de deuren via de smartphone op afstand te ver-/ontgrendelen en is de claxon te activeren om de auto snel terug te vinden. 

Leon

De Seat León is een stijlvolle auto die sinds 1999 op de markt is en nu in zijn vierde generatie zit. De nieuwste SEAT Leon heeft een uitgesproken design. Dit model is efficiënter, sportiever en veiliger dan de vorige modellen.  Hij dankt zijn naam aan de stad León, gelegen in het noorden van de autonome gemeenschap Castilla y León.

Seat Leon Private Lease is aantrekkelijk voor iedereen die een voordelig en zorgeloos een nieuwe Leon wil rijden.

Arona

De kleinste SUV van Seat is de Arona. Hij is vernoemd naar een stad op het eiland Tenerife. De Arona SEAT is leverbaar in zeven uitvoeringen, waarvan de prijzen van het goedkoopste en duurste model nogal uiteenlopen. Alle uitvoeringen zijn zorgeloos te rijden via Seat Arona Private Lease.

Ateca

De Seat Ateca is een van de vele cross-overs uit het gamma van de Volkswagen-groep. Hij is een echte allemansvriend. 

In 2016 was de Seat Ateca de eerste SUV van het Spaanse merk. Het zal niemand verbazen dat de Ateca zijn platform deelt met dat van de VW Tiguan. En dat is geen verkeerde basis.

Seat Ateca Private Lease is een voordelige manier om in een splinternieuwe SUV te rijden.  

Private Lease

Seat modellen zijn met een laag maandbedrag populair in Seat Private Lease. In het private lease maandbedrag zijn de kosten inbegrepen voor: wegenbelasting, all-riskverzekering, afschrijving, reparatie en onderhoud, bandenservice, internationale pechhulp.

Elektrische Auto

Elektrisch rijden voor consumenten wordt steeds interessanter. Niet alleen is het aanbod gegroeid, het aantal oplaadpunten is groot en elektrisch rijden wordt bijvoorbeeld door de overheid ook aantrekkelijk gemaakt.

Een elektrische auto rijden wordt nu ook aantrekkelijker gemaakt voor consument. De overheid heeft subsidie vrijgemaakt om je als consument bij het aanschaffen van zo’n elektrische auto financieel te helpen.

Deze subsidie is zowel beschikbaar voor een Private Lease Elektrische Auto als voor het kopen van een elektrische auto.